ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
سخن روز
امام حسن عسکری(ع): عبادت در زیاد انجام دادن نماز و روزه نیست، بلکه عبادت با تفکر و اندیشه در قدرت بیمنتهای خداوند در امور مختلف است.
مستدرک الوسائل، ج 11، ص 183، ح 12690
یدالله کابلی: هنرمند باید هویت خودش را در کارش عرضه کند
هنرمندان مانند یک منشور چندوجهی، هروجه وجودشان سرشار از تلاش برای درخشندگی است، چه آن زمان که برای خلق یک اثرهنری میاندیشند، چه آن زمان که اثری را خلق میکنند و به پدیدهای میاندیشند که حاصل اش کاری ماندگار باشد. هنرمند باید هویت خودش را در کارش عرضه کند. این جا تنها هنر نیست و ترکیبی از دانش و خلاقیت نیز هست. هنر زمانی هنر است که با نگاهی ژرف و عمیق و با کنکاشی با قوای تخیل و خلاقیت همراه باشد؛ هنر دنیایی است که همه میتوانند به آن پناه ببرند و در آن خود را پیدا کنند. دنیای هنر انسان را به ظرافت، زیبایی، مهربانی، لطافت و انس و الفت دعوت میکند. همه مردم تندخو، کجخلق، بداخلاق و بدطینت زمانی میتوانند اصلاح شوند که با هنر آشتی کنند، هنر صلح همه جنگها است.
بخشی ازصحبتهای این هنرمند عرصه خوشنویسی دردومین نشست مجازی «تجسم»
بخشی ازصحبتهای این هنرمند عرصه خوشنویسی دردومین نشست مجازی «تجسم»
به مناسبت 25 آبان سالروز درگذشت علامه محمدتقی جعفری
درس تمام شد، برخیز و برو
دکتر رضا حمیدی
روزی به محضر مرحوم علامه محمدتقی جعفری رسیدم و در پایان دیدار از ایشان تقاضا نمودم برای این کتابخانه شکیل و بزرگی که دارید یک بیت شعری بفرمایید تا با خط خودم به نستعلیق بنویسم یا آیه و حدیثی به خط ثلث، و دیدار بعدی تقدیم کنم در کتابخانهتان نصب شود. تشویقم کردند که به چند شیوه خوشنویسی میکنم و از علاقه خودشان به خوشنویسی گفتند.
سپس قدری تأمل کردند و فرمودند این شعر را بنویس:
تا رسد دستت به خود، شو کارگر
چون فتی از کار، خواهی زد به سر
پرسیدم استاد این شعر از کیست؟ فرمودند: «در حوزه نجف از محضر استادی به نام شیخ مرتضی طالقانی عارف بزرگ استفاده کردم. دو روز به فوتش مثل هر روز به محضرش شتافتم. فرمود: برای چه آمدی آقا؟ عرض کردم: آمدهام که درس بفرمایید. فرمود: آقاجان! درس تمام شد، برخیز و برو، درس تمام شد، من مسافرم. «خر طالقان رفته پالانش مانده، روح رفته جسدش مانده.» و بعد کلمه «لا اله الاّ اللّه» را تکرار کرد و اشک از چشمانش سرازیر شد. متوجه شدم شیخ از رحلتش خبر میدهد. عرض کردم: آقا! حالا یک چیزی بفرمایید تا مرخص شوم. فرمود: آقا! فهمیدی؟ متوجه شدی؟ بشنو:
تا رسد دستت به خود، شو کارگر
چون فتی از کار، خواهی زد به سر
فردای آن روز خبر آمد که شیخ مرتضی طالقانی به ابدیت پیوست.»
این شعر منسوب به این عارف الهی است.
روزی به محضر مرحوم علامه محمدتقی جعفری رسیدم و در پایان دیدار از ایشان تقاضا نمودم برای این کتابخانه شکیل و بزرگی که دارید یک بیت شعری بفرمایید تا با خط خودم به نستعلیق بنویسم یا آیه و حدیثی به خط ثلث، و دیدار بعدی تقدیم کنم در کتابخانهتان نصب شود. تشویقم کردند که به چند شیوه خوشنویسی میکنم و از علاقه خودشان به خوشنویسی گفتند.
سپس قدری تأمل کردند و فرمودند این شعر را بنویس:
تا رسد دستت به خود، شو کارگر
چون فتی از کار، خواهی زد به سر
پرسیدم استاد این شعر از کیست؟ فرمودند: «در حوزه نجف از محضر استادی به نام شیخ مرتضی طالقانی عارف بزرگ استفاده کردم. دو روز به فوتش مثل هر روز به محضرش شتافتم. فرمود: برای چه آمدی آقا؟ عرض کردم: آمدهام که درس بفرمایید. فرمود: آقاجان! درس تمام شد، برخیز و برو، درس تمام شد، من مسافرم. «خر طالقان رفته پالانش مانده، روح رفته جسدش مانده.» و بعد کلمه «لا اله الاّ اللّه» را تکرار کرد و اشک از چشمانش سرازیر شد. متوجه شدم شیخ از رحلتش خبر میدهد. عرض کردم: آقا! حالا یک چیزی بفرمایید تا مرخص شوم. فرمود: آقا! فهمیدی؟ متوجه شدی؟ بشنو:
تا رسد دستت به خود، شو کارگر
چون فتی از کار، خواهی زد به سر
فردای آن روز خبر آمد که شیخ مرتضی طالقانی به ابدیت پیوست.»
این شعر منسوب به این عارف الهی است.
اولین سالگرد شهادت پس از 40 سال
شهید حسین شکرائیان از فعالان دانشگاه علم و صنعت در رشته عمران و از دانشجویان پیرو خط امام بود وبا انقلاب فرهنگی بههمراه دیگرهمرزمانش به سپاه پاسداران پیوست.شهید شکرائیان بنا به تدبیرشهید حاج محمود شهبازی فرمانده سپاه همدان در جهت آموزش و تربیت جوانان، اردوهای تربیتی فرهنگی برای دانشآموزان دبیرستانهای همدان و دانشآموزان مناطق محروم ایلام برگزارکرد و تعدادی از این جوانان مستعد توسط او و همرزمانش به عضویت گروههای انقلابی درآمدند. اودرمنطقه سومار بههمراه همرزمانش درسپاه انصارالحسین(ع) درعملیات مسلمبنعقیل(ع) درمنطقه عملیاتی سومار شرکت کرد و 25 آبان 1361 در محور مندلی به فیض شهادت نایل شد. پیکر پاک این شهید بعد از تفحص در سال 1386 بهصورت گمنام در دانشگاه اصفهان آرام گرفت و بعد از حدود 40 سال از زمان شهادتش با تشخیص هویت از طریق DNA در 6 آبان سالجاری شناسایی و به خانواده معرفی شد.
تئاتر؛ زبان گویای جامعه
نساء یوسفی
بازیگر تئاتر
یکی از نکتههایی که طی سالیان سال مورد تحقیق و پژوهش اهالی تئاتر بوده، جهانبینی نمایشهایی است که روی صحنه میروند و این مسأله که آیا تئاتر رسالتی در خود دارد یا نه بحثی ادامهدار و دنباله دار و همیشگی. بر اساس این پژوهشها و تئوریها هم کارهایی تولید و اجرا شد که گویای واقعیتی بودند که از نظر من، واقعیتهای مصداقی جهان و جامعه امروزی هستند و آن توجه و اقبال مردم به واقعنمایی و برخوردهای رئالیستی با موضوعات و سوژههای مختلف است.
بدیهی است که دنیا بسرعت در حال تغییر است و در این تغییرات و دگرگونیهای بیرونی، درون هنرمندان نیز دستخوش تغییر و تحولاتی میشود و جهانبینی و نوع نگاه و اندیشه آنها را شکل میدهد. در این رهگذر وقتی به هنری مثل تئاتر نگاهی تحلیلی داشته باشیم و بخواهیم از این منظر دربارهاش صحبت کنیم کار به تجربهپذیری و نگاه به جامعه میرسد و آنچه یک نویسنده، یک کارگردان یا یک بازیگر با آن برخورد مستقیم دارد.
نکته اول در این نوع نگاه آن است که به این سؤال پاسخ بدهیم که ضرورت پرداخت به تئاترهای اجتماعی و واقعگرا چقدر جدی گرفته میشود و تا چه اندازه درباره آن وسواس وجود دارد. به عقیده من در بزنگاهی که کرونا برای همه ما بهوجود آورد تئاتر میتوانست نقشی بسیار مهم در کنشهای اجتماعی از آموزش گرفته تا... ایفا کند و با همه سختیهایی که برای خانواده تئاتر به وجود آمد باز میشد از آن در این حوزه مدد گرفت. اگر بخواهیم ریز شویم و جزئیتر ببینیم؛ از طریق نمایش (که اینجا بحث تصویر و سینما هم میتواند دخیل شود) و از راه بصری، همیشه اثرگذارتر میتوان به جامعه هدف نزدیک شد و با آن ارتباط برقرار کرد اما درعین حال باید به این سؤالها هم جواب داد که یک اثر نمایشی «چه حرفی برای گفتن دارد؟ و آیا راهکاری که در آن برای حل مشکل اراده میشود راهکار درستی است یا خیر؟» اینجاست که نویسنده و قلم او میتواند نقشی بسزا ایفا کند.
در مورد نمایشهایی که شیوه رئال دارند و بخشی از مشکلات جامعه در آنها دیده میشود، به تجربه ثابت شده که استقبال بیشتری اتفاق میافتد و به نوعی تماشاگران با آنها همذاتپنداری میکنند. در تجربهای که اخیراً در نمایش «خاکسفید» داشتم بهعینه این استقبال را دیدم و متوجه شدم تماشاگران اکثراً راضی از سالن بیرون میروند؛ یا به دیدن کارهایی که هماکنون روی صحنهاند و مستندی از اتفاقات روی داده در جامعه هستند بیشتر اقبال نشان میدهند.
پس به نظر میرسد نمایشهایی که با محوریت رئال و موضوع روز جامعه به روی صحنه میروند، جذابیت بیشتری برای مردم دارند و به نظر جای اینگونه نمایشها در تئاتر ما بسیار خالی است که در آنها هم مشکل و معضل جامعه عنوان و هم راهکاری برای حل آن معضل ارائه شود. بحثی هم طی چند سال اخیر داغ شده با عنوان «پایان باز» که به اعتقاد من اگر متناسب با متن و شیوه روایت اجرایی نشود، کار را به بیراهه میکشاند و جز یک اثر فرمالیستی ناقص، ثمری نخواهد داشت.
به هر حال هنر، زبانی است برای بیان احساسات و مشکلات و درونیات هر فرد که این فرد تبدیل به افراد و کل جامعه میشود؛ و زبان هنر در هر بخش و بویژه در بخش نمایش، زبانی جذابتر و قابل فهمتر است؛ البته بهشرط داشتن متنی قابل قبول و اجرایی توانمند.
بازیگر تئاتر
یکی از نکتههایی که طی سالیان سال مورد تحقیق و پژوهش اهالی تئاتر بوده، جهانبینی نمایشهایی است که روی صحنه میروند و این مسأله که آیا تئاتر رسالتی در خود دارد یا نه بحثی ادامهدار و دنباله دار و همیشگی. بر اساس این پژوهشها و تئوریها هم کارهایی تولید و اجرا شد که گویای واقعیتی بودند که از نظر من، واقعیتهای مصداقی جهان و جامعه امروزی هستند و آن توجه و اقبال مردم به واقعنمایی و برخوردهای رئالیستی با موضوعات و سوژههای مختلف است.
بدیهی است که دنیا بسرعت در حال تغییر است و در این تغییرات و دگرگونیهای بیرونی، درون هنرمندان نیز دستخوش تغییر و تحولاتی میشود و جهانبینی و نوع نگاه و اندیشه آنها را شکل میدهد. در این رهگذر وقتی به هنری مثل تئاتر نگاهی تحلیلی داشته باشیم و بخواهیم از این منظر دربارهاش صحبت کنیم کار به تجربهپذیری و نگاه به جامعه میرسد و آنچه یک نویسنده، یک کارگردان یا یک بازیگر با آن برخورد مستقیم دارد.
نکته اول در این نوع نگاه آن است که به این سؤال پاسخ بدهیم که ضرورت پرداخت به تئاترهای اجتماعی و واقعگرا چقدر جدی گرفته میشود و تا چه اندازه درباره آن وسواس وجود دارد. به عقیده من در بزنگاهی که کرونا برای همه ما بهوجود آورد تئاتر میتوانست نقشی بسیار مهم در کنشهای اجتماعی از آموزش گرفته تا... ایفا کند و با همه سختیهایی که برای خانواده تئاتر به وجود آمد باز میشد از آن در این حوزه مدد گرفت. اگر بخواهیم ریز شویم و جزئیتر ببینیم؛ از طریق نمایش (که اینجا بحث تصویر و سینما هم میتواند دخیل شود) و از راه بصری، همیشه اثرگذارتر میتوان به جامعه هدف نزدیک شد و با آن ارتباط برقرار کرد اما درعین حال باید به این سؤالها هم جواب داد که یک اثر نمایشی «چه حرفی برای گفتن دارد؟ و آیا راهکاری که در آن برای حل مشکل اراده میشود راهکار درستی است یا خیر؟» اینجاست که نویسنده و قلم او میتواند نقشی بسزا ایفا کند.
در مورد نمایشهایی که شیوه رئال دارند و بخشی از مشکلات جامعه در آنها دیده میشود، به تجربه ثابت شده که استقبال بیشتری اتفاق میافتد و به نوعی تماشاگران با آنها همذاتپنداری میکنند. در تجربهای که اخیراً در نمایش «خاکسفید» داشتم بهعینه این استقبال را دیدم و متوجه شدم تماشاگران اکثراً راضی از سالن بیرون میروند؛ یا به دیدن کارهایی که هماکنون روی صحنهاند و مستندی از اتفاقات روی داده در جامعه هستند بیشتر اقبال نشان میدهند.
پس به نظر میرسد نمایشهایی که با محوریت رئال و موضوع روز جامعه به روی صحنه میروند، جذابیت بیشتری برای مردم دارند و به نظر جای اینگونه نمایشها در تئاتر ما بسیار خالی است که در آنها هم مشکل و معضل جامعه عنوان و هم راهکاری برای حل آن معضل ارائه شود. بحثی هم طی چند سال اخیر داغ شده با عنوان «پایان باز» که به اعتقاد من اگر متناسب با متن و شیوه روایت اجرایی نشود، کار را به بیراهه میکشاند و جز یک اثر فرمالیستی ناقص، ثمری نخواهد داشت.
به هر حال هنر، زبانی است برای بیان احساسات و مشکلات و درونیات هر فرد که این فرد تبدیل به افراد و کل جامعه میشود؛ و زبان هنر در هر بخش و بویژه در بخش نمایش، زبانی جذابتر و قابل فهمتر است؛ البته بهشرط داشتن متنی قابل قبول و اجرایی توانمند.
شروع دوباره آقای ستاره
محدثه واعظیپور
روزنامهنگار
شهاب حسینی تابستان امسال در همکاری با پلتفرم نماوا، تاک شوی «همرفیق» را تولید کرد که اگرچه دوستدارانی داشت، اما موفقیتی قابل توجه در کارنامه این بازیگر محسوب نمیشود. او حالا به سراغ پلتفرم «هاشور» رفته و قرار است در همکاری مشترک با آن ایدههای خلاقانه و جاهطلبانهاش درباره تولید فیلم و برنامهسازی را با این پلتفرم به اجرا درآورد. در نخستین گام نمایش «ملاقات کننده» بهصورت اختصاصی از «هاشور» بهصورت آنلاین نمایش داده میشود. «ملاقات کننده» که سال 91 با نام «ملاقات» در فرهنگسرای نیاوران اجرا شده، نمایشی پربیننده در زمان خود بود و حالا عرضه آن در «هاشور» میتواند مورد توجه علاقهمندان به تئاتر و شهاب حسینی قرار بگیرد.
این نمایش تجربه مشترک شهاب حسینی و احمد ساعتچیان بازیگر شناخته شده تئاتر است و مضمونی جهانشمول و قصهای جذاب دارد. شهاب حسینی پس از این نمایش، خرداد 96 «اعتراف» را با بازی علی نصیریان در سالن اصلی تئاتر شهر اجرا کرد که از آن هم استقبال شد. شهرت و محبوبیت حسینی در دیده شدن این نمایشها تأثیر فراوانی داشته است. در «اعترافکننده» هم، حضور حسینی است که به فضای تلخ و تاریک نمایش، گرما داده و آن را تماشایی کرده است.
شهاب حسینی در حوزه بازیگری یک برند است، با وجود فراز و فرودهای فراوان و انتقادهایی که به بعضی اظهارنظرها و موضعگیریهای او شده، یک نام محبوب و معتبر است. بازیگری درجه یک با چند نقشآفرینی درخشان که در این سالها کوشیده از تولید فیلمهای مستقل و فیلمسازان جوان حمایت کند. ساخت و نمایش فیلمهای «نبات»، «هزارتو»، «چهارشنبه» و... بدون حضور و پشتیبانی شهاب حسینی امکانپذیر نبوده است.
استقبال یا شکست عرضه «ملاقات کننده» بهصورت آنلاین میتواند شهاب حسینی را در موقعیتی تازه قرار بدهد. او در آستانه پنجاه سالگی انبوهی افتخار و موفقیت دارد اما مثل هر بازیگر بزرگی بهدنبال پیمودن مسیرهای تازه است. بخشی از این تجربهگرایی را در ساخت فیلم (ساکن طبقه وسط) و کارگردانی تئاتر تجربه کرده و با «همرفیق» کوشید برنامهسازی را هم از سربگذراند. اما فضای پلتفرمها و رقابتی که در آنها برای برنامهسازی و جذب مخاطب وجود دارد، قواعد خاص خود را دارد و ممکن است این بار هم تجربه تلخ نماوا و «همرفیق» تکرار شود. بازیگران بزرگ، معمولاً پس از تجربه شهرت و دیده شدن به طی شدن مسیرهایی تازه فکر میکنند، به فیلمسازی، تهیهکنندگی و حتی عکاسی و نقاشی. اگرچه این تجربهگریها مخالفان سرسختی داشته است اما برای دوستداران این ستارهها، تماشای این مسیر جذاب است. ضمن اینکه در کنار لذت بردن از این آزمون و خطاها، گاهی دستاوردهایی در زمینه هنر به وجود میآید که ماندگار است.
روزنامهنگار
شهاب حسینی تابستان امسال در همکاری با پلتفرم نماوا، تاک شوی «همرفیق» را تولید کرد که اگرچه دوستدارانی داشت، اما موفقیتی قابل توجه در کارنامه این بازیگر محسوب نمیشود. او حالا به سراغ پلتفرم «هاشور» رفته و قرار است در همکاری مشترک با آن ایدههای خلاقانه و جاهطلبانهاش درباره تولید فیلم و برنامهسازی را با این پلتفرم به اجرا درآورد. در نخستین گام نمایش «ملاقات کننده» بهصورت اختصاصی از «هاشور» بهصورت آنلاین نمایش داده میشود. «ملاقات کننده» که سال 91 با نام «ملاقات» در فرهنگسرای نیاوران اجرا شده، نمایشی پربیننده در زمان خود بود و حالا عرضه آن در «هاشور» میتواند مورد توجه علاقهمندان به تئاتر و شهاب حسینی قرار بگیرد.
این نمایش تجربه مشترک شهاب حسینی و احمد ساعتچیان بازیگر شناخته شده تئاتر است و مضمونی جهانشمول و قصهای جذاب دارد. شهاب حسینی پس از این نمایش، خرداد 96 «اعتراف» را با بازی علی نصیریان در سالن اصلی تئاتر شهر اجرا کرد که از آن هم استقبال شد. شهرت و محبوبیت حسینی در دیده شدن این نمایشها تأثیر فراوانی داشته است. در «اعترافکننده» هم، حضور حسینی است که به فضای تلخ و تاریک نمایش، گرما داده و آن را تماشایی کرده است.
شهاب حسینی در حوزه بازیگری یک برند است، با وجود فراز و فرودهای فراوان و انتقادهایی که به بعضی اظهارنظرها و موضعگیریهای او شده، یک نام محبوب و معتبر است. بازیگری درجه یک با چند نقشآفرینی درخشان که در این سالها کوشیده از تولید فیلمهای مستقل و فیلمسازان جوان حمایت کند. ساخت و نمایش فیلمهای «نبات»، «هزارتو»، «چهارشنبه» و... بدون حضور و پشتیبانی شهاب حسینی امکانپذیر نبوده است.
استقبال یا شکست عرضه «ملاقات کننده» بهصورت آنلاین میتواند شهاب حسینی را در موقعیتی تازه قرار بدهد. او در آستانه پنجاه سالگی انبوهی افتخار و موفقیت دارد اما مثل هر بازیگر بزرگی بهدنبال پیمودن مسیرهای تازه است. بخشی از این تجربهگرایی را در ساخت فیلم (ساکن طبقه وسط) و کارگردانی تئاتر تجربه کرده و با «همرفیق» کوشید برنامهسازی را هم از سربگذراند. اما فضای پلتفرمها و رقابتی که در آنها برای برنامهسازی و جذب مخاطب وجود دارد، قواعد خاص خود را دارد و ممکن است این بار هم تجربه تلخ نماوا و «همرفیق» تکرار شود. بازیگران بزرگ، معمولاً پس از تجربه شهرت و دیده شدن به طی شدن مسیرهایی تازه فکر میکنند، به فیلمسازی، تهیهکنندگی و حتی عکاسی و نقاشی. اگرچه این تجربهگریها مخالفان سرسختی داشته است اما برای دوستداران این ستارهها، تماشای این مسیر جذاب است. ضمن اینکه در کنار لذت بردن از این آزمون و خطاها، گاهی دستاوردهایی در زمینه هنر به وجود میآید که ماندگار است.
به مناسبت وفات کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه (س)
مأمنی برای آرامش
اسماعیل علوی
دبیر گروه پایداری
مورخین برای امام موسی کاظم(ع) چهار دختر ذکر کردهاند که نام همگی آنان فاطمه بوده است. فاطمه معصومه(س) در دوران حکومت عباسیان و در زمان خلافت هارون الرشید، امین و مأمون میزیست. این دوره یکی از دورانهای همراه با پیچیدگیهای سیاسی برای خاندان رسول خداست. شرایط و زمانه حضرت معصومه (س) از پیچیدگی بسیاری برخوردار بود. عباسیان که میدیدند به دلیل نزاع میان شام (پایتخت امویان) و عراق (خاستگاه عباسیان) مکتب امامیه در مدینه تقویت شده و مذهب جعفری جان گرفته و پیروان بسیاری یافته بلافاصله بعد از تحکیم پایههای خلافتشان شیوه امویان در بد رفتاری با شیعیان و امامان شیعه را پی گرفتند و برخی در خفا و برخی علنی سیاست فشار بر خاندان رسول خدا (ص) را در دستور کار خویش قرار دادند. این بود که سادات و علویان مجبور به هجرت از سرزمینهای مادری به ایران و پنهان شدن در مناطق دور دست شدند. در دوران خلافت هارون شدت سختگیریها به حدی رسید که بعد از شهادت امام موسی کاظم(ع)، امام رضا (ع) جانشین آن حضرت به مدت چهار سال از انظار عمومی پنهان بود. حتی در علت عدم ازدواج دختران امام موسی کاظم (ع) گفته شده به دلیل فضای اختناقی که در دوران حکومت هارون برقرار بود، کمتر کسی جرأت میکرد تا با دختران امام موسی کاظم(ع) ازدواج کرده و عواقب خطرناک آن را بپذیرند. شدت اختناق در این دوران به حدی بود که شیعیان برای ملاقات با امام خود و کسب جواب برای سؤالات شرعی و اعتقادی دچار مشکل بودند و بالاجبار با لباسهای مبدل به خانه امام رفت و آمد داشتند. با روی کار آمدن مأمون که مردی سیاس بود امام رضا (ع) از مدینه به مرو برده شد و با اجبار به ولایتعهدی مأمون منصوب گردید. حضرت معصومه(س) پس از یک سال، عزم سفر نمود تا به برادرش در مرو بپیوندد. لکن در میانه راه در ساوه به بیماری سختی دچار شد و به درخواست خود به قم رفت تا آخرین روزهای حیات خود را در میان شیعیان باشد و پس از فوت در شهر دوستداران اهل بیت پیامبر دفن شود. حضرت معصومه از شخصیتهای مورد احترام شیعیان و آرامگاه وی در شهر قم سالانه پذیرای میلیونها زائر است. پس از خاکسپاری حضرت معصومه(س)، سایبانی از بوریا بر قبر آن حضرت ساخته شد تا آنکه زینب دختر امام جواد(ع) بر آن گنبدی بنا کرد. در اواسط قرن سوم هجری و به مرور زمان با دفن سایر زنان علوی، دو گنبد دیگر در کنار گنبد آجری بنا شد. این سه گنبد تا سال ۴۷۷ پابرجا بود. علاوه بر گنبد، ساخت و سازها و تزئین مرقد نیز دورانهای مختلفی را گذرانده است. زیارت مرقد فاطمه معصومه در قم، مورد توجه شیعیان بوده و در این باره تأکیدهایی در منابع شیعی آمده است.
دبیر گروه پایداری
مورخین برای امام موسی کاظم(ع) چهار دختر ذکر کردهاند که نام همگی آنان فاطمه بوده است. فاطمه معصومه(س) در دوران حکومت عباسیان و در زمان خلافت هارون الرشید، امین و مأمون میزیست. این دوره یکی از دورانهای همراه با پیچیدگیهای سیاسی برای خاندان رسول خداست. شرایط و زمانه حضرت معصومه (س) از پیچیدگی بسیاری برخوردار بود. عباسیان که میدیدند به دلیل نزاع میان شام (پایتخت امویان) و عراق (خاستگاه عباسیان) مکتب امامیه در مدینه تقویت شده و مذهب جعفری جان گرفته و پیروان بسیاری یافته بلافاصله بعد از تحکیم پایههای خلافتشان شیوه امویان در بد رفتاری با شیعیان و امامان شیعه را پی گرفتند و برخی در خفا و برخی علنی سیاست فشار بر خاندان رسول خدا (ص) را در دستور کار خویش قرار دادند. این بود که سادات و علویان مجبور به هجرت از سرزمینهای مادری به ایران و پنهان شدن در مناطق دور دست شدند. در دوران خلافت هارون شدت سختگیریها به حدی رسید که بعد از شهادت امام موسی کاظم(ع)، امام رضا (ع) جانشین آن حضرت به مدت چهار سال از انظار عمومی پنهان بود. حتی در علت عدم ازدواج دختران امام موسی کاظم (ع) گفته شده به دلیل فضای اختناقی که در دوران حکومت هارون برقرار بود، کمتر کسی جرأت میکرد تا با دختران امام موسی کاظم(ع) ازدواج کرده و عواقب خطرناک آن را بپذیرند. شدت اختناق در این دوران به حدی بود که شیعیان برای ملاقات با امام خود و کسب جواب برای سؤالات شرعی و اعتقادی دچار مشکل بودند و بالاجبار با لباسهای مبدل به خانه امام رفت و آمد داشتند. با روی کار آمدن مأمون که مردی سیاس بود امام رضا (ع) از مدینه به مرو برده شد و با اجبار به ولایتعهدی مأمون منصوب گردید. حضرت معصومه(س) پس از یک سال، عزم سفر نمود تا به برادرش در مرو بپیوندد. لکن در میانه راه در ساوه به بیماری سختی دچار شد و به درخواست خود به قم رفت تا آخرین روزهای حیات خود را در میان شیعیان باشد و پس از فوت در شهر دوستداران اهل بیت پیامبر دفن شود. حضرت معصومه از شخصیتهای مورد احترام شیعیان و آرامگاه وی در شهر قم سالانه پذیرای میلیونها زائر است. پس از خاکسپاری حضرت معصومه(س)، سایبانی از بوریا بر قبر آن حضرت ساخته شد تا آنکه زینب دختر امام جواد(ع) بر آن گنبدی بنا کرد. در اواسط قرن سوم هجری و به مرور زمان با دفن سایر زنان علوی، دو گنبد دیگر در کنار گنبد آجری بنا شد. این سه گنبد تا سال ۴۷۷ پابرجا بود. علاوه بر گنبد، ساخت و سازها و تزئین مرقد نیز دورانهای مختلفی را گذرانده است. زیارت مرقد فاطمه معصومه در قم، مورد توجه شیعیان بوده و در این باره تأکیدهایی در منابع شیعی آمده است.
هنرمندان در فضای مجازی
این روزها فضای مجازی و شبکههای اجتماعی تحت تأثیر برپایی هفته ملی کتاب رنگ و بوی دیگری گرفته، از صحبت درباره تازههای نشر گرفته تا حتی تخفیف کتابفروشیها در این ایام. با این حال روال انتشار مطالبی درباره تازههای دیگر تولیدات فرهنگی و حتی برنامههای اکران سینما نیز همچنان برقرار است.
وداع با بنیانگذار و رئیس دانشکده خبر
روز گذشته خبر درگذشت «حبیب سنگتراش» منتشر شد، مردی که در حیطه نظام دانشگاهی از جمله چهرههای اثرگذار کشورمان به شمار میآید. تنها نگاهی به کارنامه کاریاش کافی است تا نام او را در میان نسل مؤسسین جهاد دانشگاهی و البته از حامیان این مجموعه در مسئولیتهای مختلفی که در وزارت علوم برعهده داشته دید. زندهیاد حبیب سنگتراش بنیان حوزه بینالملل دانشگاه علم و فرهنگ (وابسته به جهاد دانشگاهی) را بنا نهاد و نقشی اساسی در فعالیتهای بینالمللی این دانشگاه ایفا کرد. از جمله مسئولیتهایی که طی این سالها برعهده داشته میتوان به ریاست جهاد دانشگاهی تربیت معلم، مدیرکلی اداری وزارت علوم تحقیقات و فناوری، عضویت در سپاه قدس؛ بنیانگذار و رئیس دانشکده خبر، مسئولیت دفتر خبرگزاریهای ایرنا و مهر منطقهای جنوب شرق آسیا، مسئولیتهای متعدد در دانشگاه تربیت معلم، مسئولیت امور بینالملل دانشگاه علم و فرهنگ و پارک علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی اشاره کرد. سنگتراش صبح دوشنبه، بعد از سالها مبارزه با بیماری با زندگی وداع گفت.
چهرهها
حسین فدایی حسین، نمایشنامهنویس و مدرس تئاتر خبر از برگزاری دوره آموزشی تربیت مربی تئاتر داده است؛ البته این کلاس برای علاقهمندان ساکن قم تشکیل شده و محل برگزاری آن هم حوزه هنری استان قم است. این دوره آموزشی برای علاقهمندان مربیگری تئاتر و فعالیت نمایشی با کودکان و نوجوانان است. کلاس به شکل حضوری و با رعایت شیوهنامههای بهداشتی برگزار میشود. از جمله سرفصلهای مطرح این کلاس، آشنایی با اصول فعالیت نمایش تئاتری، شناخت عناصر نمایش و تئاتر، ارزیابی، تحلیل و نقد فعالیت آموزشی اشاره کرد. در صفحه این هنرمند نکاتی حتی درباره منابع آموزشی مورد استفاده برای تدریس هم آمده است.
هومن سیدی، بازیگر سینما و تلویزیون مطلبی درباره انصراف سازندگان سریال قورباغه از داوری در جشن حافظ نوشته که در بخشی از آن آمده: «همراه با تهیه کننده تصمیم به توقف داوری برای قورباغه در همه رشتهها گرفتیم. ضمن عرض تبریک به همه همکاران برای نامزدی در جشن حافظ و با احترام به برگزارکنندکان این جشن قدیمی، نگارش متن انصراف بدون هیچ توضیحی برای مخاطب، کاری دشوار و سخت بود اما ناگزیر که باید نگاشته میشد.» او در ادامه حتی گفته که شاید روزی همه چیز روشنتر از اکنون شود اما فعلاً از ارائه هر توضیحی خودداری کرده است. همچنین صفحه منتسب به سریال «قورباغه» هم خبر انصراف سازندگان قورباغه از داوری در جشن حافظ را منتشر کرده است.
آیدا پناهنده، کارگردان و سینماگر هم مطلبی از صفحه سینما تیکت را درباره اکران فیلم سینمایی«زاوالا» منتشر کرده است. بر اساس این خبر آغاز اکران این فیلم از 24 آذرماه خواهد بود. در بخشی از این نوشته آمده: «در جلسه یکشنبه گذشته شورای صنفی نمایش مصوب شده که فیلم زاوالا به کارگردانی ارسلان امیری از تاریخ یاد شده در سینماهای سراسر کشور اکران شود.» زاوالا از جمله فیلمهایی است که تاکنون حضورهای موفق جهانی زیادی داشته و هفت جایزه از سی و نهمین جشنواره فیلم فجر، سی و ششمین هفته منتقدین فیلم ونیز، فدراسیون منتقدین فیلم(فیپرشی) و فانتاستیک فست امریکا دریافت کرده است. پوریا رحیمی، بازیگر سینما، تئاتر. تلویزیون هم استوری مشابهی درباره زمان اکران این فیلم منتشر کرده است.
مجید قیصری، نویسندهای که بیش از همه او را به نوشتههایی در حیطه ادبیات جنگ و دفاع مقدس میشناسیم مطلبی درباره یک چالش فرهنگی از صفحه «انتشارات شهرستان ادب» را به اشتراک گذاشته است. در صفحه این مؤسسه و در مطلب مذکور آمده: «در هفته کتاب و کتابخوانی، شما علاقه مندان این حوزه میتوانید در این هفته با استوری کردن بریده یکی از کتابهای ما با ذکرنام، نام نویسنده و #تگ کردن صفحه #انتشارات_شهرستان_ادب، برنده یکی از سه جایزه 150 تومانی اعتبار خرید شوید. همراهانی که صفحه عمومی ندارند میتوانند بعد از گذشت 24 ساعت، تصویر استوری خود را برای صفحه این مؤسسه در اینستاگرام ارسال کنند.
وداع با بنیانگذار و رئیس دانشکده خبر
روز گذشته خبر درگذشت «حبیب سنگتراش» منتشر شد، مردی که در حیطه نظام دانشگاهی از جمله چهرههای اثرگذار کشورمان به شمار میآید. تنها نگاهی به کارنامه کاریاش کافی است تا نام او را در میان نسل مؤسسین جهاد دانشگاهی و البته از حامیان این مجموعه در مسئولیتهای مختلفی که در وزارت علوم برعهده داشته دید. زندهیاد حبیب سنگتراش بنیان حوزه بینالملل دانشگاه علم و فرهنگ (وابسته به جهاد دانشگاهی) را بنا نهاد و نقشی اساسی در فعالیتهای بینالمللی این دانشگاه ایفا کرد. از جمله مسئولیتهایی که طی این سالها برعهده داشته میتوان به ریاست جهاد دانشگاهی تربیت معلم، مدیرکلی اداری وزارت علوم تحقیقات و فناوری، عضویت در سپاه قدس؛ بنیانگذار و رئیس دانشکده خبر، مسئولیت دفتر خبرگزاریهای ایرنا و مهر منطقهای جنوب شرق آسیا، مسئولیتهای متعدد در دانشگاه تربیت معلم، مسئولیت امور بینالملل دانشگاه علم و فرهنگ و پارک علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی اشاره کرد. سنگتراش صبح دوشنبه، بعد از سالها مبارزه با بیماری با زندگی وداع گفت.
چهرهها
حسین فدایی حسین، نمایشنامهنویس و مدرس تئاتر خبر از برگزاری دوره آموزشی تربیت مربی تئاتر داده است؛ البته این کلاس برای علاقهمندان ساکن قم تشکیل شده و محل برگزاری آن هم حوزه هنری استان قم است. این دوره آموزشی برای علاقهمندان مربیگری تئاتر و فعالیت نمایشی با کودکان و نوجوانان است. کلاس به شکل حضوری و با رعایت شیوهنامههای بهداشتی برگزار میشود. از جمله سرفصلهای مطرح این کلاس، آشنایی با اصول فعالیت نمایش تئاتری، شناخت عناصر نمایش و تئاتر، ارزیابی، تحلیل و نقد فعالیت آموزشی اشاره کرد. در صفحه این هنرمند نکاتی حتی درباره منابع آموزشی مورد استفاده برای تدریس هم آمده است.
هومن سیدی، بازیگر سینما و تلویزیون مطلبی درباره انصراف سازندگان سریال قورباغه از داوری در جشن حافظ نوشته که در بخشی از آن آمده: «همراه با تهیه کننده تصمیم به توقف داوری برای قورباغه در همه رشتهها گرفتیم. ضمن عرض تبریک به همه همکاران برای نامزدی در جشن حافظ و با احترام به برگزارکنندکان این جشن قدیمی، نگارش متن انصراف بدون هیچ توضیحی برای مخاطب، کاری دشوار و سخت بود اما ناگزیر که باید نگاشته میشد.» او در ادامه حتی گفته که شاید روزی همه چیز روشنتر از اکنون شود اما فعلاً از ارائه هر توضیحی خودداری کرده است. همچنین صفحه منتسب به سریال «قورباغه» هم خبر انصراف سازندگان قورباغه از داوری در جشن حافظ را منتشر کرده است.
آیدا پناهنده، کارگردان و سینماگر هم مطلبی از صفحه سینما تیکت را درباره اکران فیلم سینمایی«زاوالا» منتشر کرده است. بر اساس این خبر آغاز اکران این فیلم از 24 آذرماه خواهد بود. در بخشی از این نوشته آمده: «در جلسه یکشنبه گذشته شورای صنفی نمایش مصوب شده که فیلم زاوالا به کارگردانی ارسلان امیری از تاریخ یاد شده در سینماهای سراسر کشور اکران شود.» زاوالا از جمله فیلمهایی است که تاکنون حضورهای موفق جهانی زیادی داشته و هفت جایزه از سی و نهمین جشنواره فیلم فجر، سی و ششمین هفته منتقدین فیلم ونیز، فدراسیون منتقدین فیلم(فیپرشی) و فانتاستیک فست امریکا دریافت کرده است. پوریا رحیمی، بازیگر سینما، تئاتر. تلویزیون هم استوری مشابهی درباره زمان اکران این فیلم منتشر کرده است.
مجید قیصری، نویسندهای که بیش از همه او را به نوشتههایی در حیطه ادبیات جنگ و دفاع مقدس میشناسیم مطلبی درباره یک چالش فرهنگی از صفحه «انتشارات شهرستان ادب» را به اشتراک گذاشته است. در صفحه این مؤسسه و در مطلب مذکور آمده: «در هفته کتاب و کتابخوانی، شما علاقه مندان این حوزه میتوانید در این هفته با استوری کردن بریده یکی از کتابهای ما با ذکرنام، نام نویسنده و #تگ کردن صفحه #انتشارات_شهرستان_ادب، برنده یکی از سه جایزه 150 تومانی اعتبار خرید شوید. همراهانی که صفحه عمومی ندارند میتوانند بعد از گذشت 24 ساعت، تصویر استوری خود را برای صفحه این مؤسسه در اینستاگرام ارسال کنند.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
سخن روز
-
یدالله کابلی: هنرمند باید هویت خودش را در کارش عرضه کند
-
درس تمام شد، برخیز و برو
-
اولین سالگرد شهادت پس از 40 سال
-
تئاتر؛ زبان گویای جامعه
-
شروع دوباره آقای ستاره
-
مأمنی برای آرامش
-
هنرمندان در فضای مجازی
-
عکس نوشت
اخبارایران آنلاین